MSC Cruises bevestigt de nieuwste CLIA cijfers voor de Belgische markt: nooit gingen zoveel Belgen op cruise als in 2024.
MSC Cruises, cruise-marktleider in België, reageert op de bekendmaking van de officiële CLIA-cijfers (Cruise Lines International Association): “2024 was het meest succesvolle jaar ooit, en de stijgende trend zet zich voort in 2025” zegt Frank Van den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises. “Tienduizenden Belgen gingen in 2024 met MSC Cruises op reis, een stijging met 13% ten opzichte van ons vorige recordjaar, 2023.”
De zopas bekend gemaakte CLIA-cijfers bevestigen de trend: de wereldwijde cruise-industrie zit stevig in de lift. Na een tijdelijke terugval tijdens de coronapandemie, tonen recente cijfers een duidelijke heropleving én groei. In 2023 gingen wereldwijd 31,7 miljoen passagiers aan boord van een cruiseschip, tegenover 29,7 miljoen in 2019. Die stijging zet zich nu door met 34,6 miljoen reizigers in 2024, en zal nog verder oplopen tot een verwachte 42 miljoen in 2028.
Europa vaart mee op het succes, met 8,4 miljoen passagiers in 2024, een lichte stijging ten opzichte van 8,2 miljoen in 2023. In België kent de markt een opvallende toename: van 66.000 passagiers in 2019 naar 83.000 in 2023 en 93.000 in 2024.
Deze stijgingen worden ook bij MSC Cruises opgetekend, waardoor de rederij haar leiderspositie in België verder verstevigt: meer dan de helft van alle Belgen die op cruise gaan doen dat met MSC Cruises.
Volgens Van den Steen ontdekken steeds meer reizigers het unieke karakter van cruisevakanties. “Een cruise combineert in 1 pakket de ontdekking van nieuwe bestemmingen met kwalitatieve vakantiebeleving aan boord. Daarbij spelen ook gastronomie, comfort, wellness, animatie voor jong en oud en entertainment van topniveau een belangrijke rol. Die maximale inclusiviteit in 1 pakket zorgt voor een uitzonderlijke prijs-kwaliteitsverhouding, wat meteen de belangrijkste troef is.”
“In 2024 zien we enerzijds een stijging van 14% van het aantal jonge gezinnen en anderzijds een algemene daling van de gemiddelde leeftijd. Bij MSC Cruises is dat momenteel 46 jaar." merkt Frank Van den Steen op. “Dit is logisch, gezien ons familie-vriendelijk aanbod aan boord. Vooral de nieuwste schepen zijn voor families bijzonder in trek wegens het nog uitgebreidere aanbod aan faciliteiten voor kinderen en jongeren.
Een andere opvallende trend in onze boekingen is een verschuiving van binnenkajuiten en kajuiten met zeezicht naar balkonkajuiten. 71% van onze passagiers kiest voor het genot van een privébalkon, waar ze in alle rust van de omgeving kunnen genieten. Dat sluit ook aan bij de groeiende vraag naar nog hoogwaardigere reisbelevingen.”
Belgische reizigers zijn – blijkbaar meer dan andere nationaliteiten – bereid meer te betalen voor hun vakantie die verder gaat dan het standaardcomfort. Dit verklaart ook het succes van de MSC Yacht Club. Dit ‘schip-in-een-schip’-concept is een exclusief deel van het schip, een oase van rust en comfort met een eigen exclusief restaurant, zonneterras en zwembad, en zelfs een exclusieve 24u/24 butlerservice. Uiteraard met behoud van toegang tot alle voorzieningen van het schip.
De top-bestemming bij MSC Cruises blijft de Middellandse Zee (west en oost), voor 53% van de reizigers. 24% kiest voor Noord-Europa, vooral wegens de populariteit van de Noorse fjorden. In het winterseizoen zijn vooral de Emiraten, de Canarische Eilanden in trek, maar de Caraïben laten de sterkste groei noteren met een stijging van maar liefst 45%. Een trend die zich in 2025 sterk doorzet.
Die populariteit vertaalt zich in investeringen: MSC Cruises breidt zijn aanwezigheid in de Caraïben uit met het gloednieuwe vlaggenschip MSC World America en de recent geopende MSC Cruise Terminal in Miami, de grootste cruiseterminal ter wereld, met een capaciteit van 36.000 passagiers per dag.
Ondanks het digitale tijdperk blijft professioneel reisadvies belangrijk. “Het merendeel van onze klanten boekt nog steeds via vertrouwde reisagenten en gespecialiseerde kantoren,” stelt Van den Steen.“ “De meesten boeken tussen 6 en 12 maanden voor vertrek, maar er is ook een stijging merkbaar van klanten die in tijden van economische en politieke twijfel op zoek gaan naar last-minutes.”
“Voor 2025 zien we dat de stijgende trend zich doorzet” aldus Frank Van den Steen.“De cijfers spreken voor zich, en we verwachten dit jaar een nieuw recordjaar met een verdere groei van 5 à 10%. waarmee we onze positie als absolute marktleider in België nog verder zullen verstevigen”.
Over MSC Cruises
MSC Cruises, met hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, is de op twee na grootste cruisemaatschappij ter wereld en de marktleider in Europa, met een sterke en groeiende aanwezigheid in Noord-Amerika.
MSC Cruises beschikt over 23 moderne schepen die cruises aanbieden op de vijf continenten. Gasten kunnen meer dan 100 landen over de hele wereld bezoeken en meer dan 300 bestemmingen ontdekken, terwijl ze onvergetelijke herinneringen maken en genieten van de beste gastvrijheid.
Meer informatie >>>www.msccruises.be